Shortened Question:
Can one animal suffice for the entire family?
We do one Qurbani in U.S.A. and one in Pakistan. If the meat of the Pakistani’s Qurbani is fully distributed are we still required to distribute 1/3 of the Qurbani of the US?
Question:
Is Qurbani one animal per family or per individual?
We do one Qurbani in the USA and another in Pakistan. We distribute 100% of the meat of the Qurbani in Pakistan. Would we still be required to distribute 1/3 of the meat of the Qurbani done in the US?
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
Qurbani is wajib upon all Muslims (male or female) who are sane, mature, not a traveler and who possesses the nisab of zakat on the 10th or 11th or 12th of Zul-Hijjah. (Ta’leemul Haq; Pg. 221. 12th Edition.)
One Qurbani will not suffice for the entire family. Qurbani is wajib upon each individual separately.[1]
It is not necessary to distribute the meat of the Qurbani animal. You may keep all the meat for yourself and your family.[2]
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Saeed Ahmed Golaub
Islamic Solutions
Jamaica
[1] (تَجِبُ عَلَى حُرٍّ مُسْلِمٍ مُقِيمٍ مُوسِرٍ عَنْ نَفْسِهِ لَا عَنْ طِفْلِهِ، شَاةٌ أَوْ سُبُعُ بَدَنَةٍ يَوْمَ النَّحْرِ إلَى آخِرِ أَيَّامِهِ)(تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي، ج6ص2، المطبعة الكبرى الأميرية)
وَإِنْ كَانَ لِلصَّغِيرِ مَالٌ يُضَحِّي عَنْهُ أَبُوهُ أَوْ وَصِيُّهُ مِنْ مَالِهِ عِنْدَ أَبِي حَنِيفَةَ رَحِمَهُ اللَّهُ (تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي، ج6ص3، المطبعة الكبرى الأميرية)
(تَجِبُ عَلَى حُرٍّ مُسْلِمٍ مُوسِرٍ مُقِيمٍ عَنْ نَفْسِهِ لَا عَنْ طِفْلِهِ شَاةٌ، أَوْ سُبُعُ بَدَنَةٍ فَجْرَ يَوْمِ النَّحْرِ إلَى آخِرِ أَيَّامِهِ) (البحر الرائق شرح كنز الدقائق، ج8ص197،دار الكتاب الإسلامي)
(فتاوي محموديه، ج17ص312، ادارة القرآن)
[2]:(ويأكل) المضحي (من لحم الأضحية، ويطعم الأغنياء والفقراء، ويدخر) لقوله صلى الله عليه وسلم: (كنت نهيتكم عن أكل لحوم الأضاحي، فكلوا وادخروا) ولا يعطى أجر الجزار منها، للنهي عنه كما في الهداية.
(ويستحب) له (أن لا ينقص الصدقة من الثلث) لأن الجهات ثلاثة: الأكل، والادخار، لما روينا، والإطعام؛ لقوله تعالى: {وأطعموا القانع والمعتر} فانقسم عليها أثلاثاً، هداية. اللباب في شرح الكتاب (3 / 236)