Sex During Iddat

Shortened Question:

What is the punishment for having sex during iddat?

Question:

What is the punishment for the husband and the wife for having sexual intercourse during iddat?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If one issues a Talaaq-e-Raji (revocable Talaaq) to his wife, it is permissible for him to have intercourse with her during her Iddah, but it is preferable not to. [1] It is preferable that you should first verbally inform her that you are withdrawing the Talaq. To have intercourse with her is an indication that you have retracted the Talaaq and have taken your wife back into your Nikah. In Talaq-e-Rajih it is not necessary to perform a new Nikah.[2]

Talaaq-e-Raji takes place when the husband divorces his wife once or twice with clear words of divorce.[3]

If one issues a Talaaq-e-Baain (irrevocable divorce) or Talaaq-e-Mugallazah (permanently irrevocable divorce) to his wife, then to have intercourse or any physical relations with her during Iddah is totally impermissible.  Consequently, Taubah and repentance will be necessary. [4]

In principle, if one has intercourse with one’s wife during her Iddat, of a Talaaq -e-Baain or a Talaaq-e-Mugallazah one should make Taubah and Istighfaar.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Saeed Ahmed Golaub

Islamic Solutions

Jamaica

 

[1]:(والرجعة) إما أن تكون بالقول مثل (أن يقول: راجعتك) إذا كانت حاضرة، أو رددتك، أو أمسكتك (أو راجعت امرأتي) إذا كانت غائبة، ولا يحتاج في ذلك إلى نية؛ لأنه صريح (أو) بالفعل؛ مثل أن (يطأها، أو يقبلها، أو يلمسها بشهوة، أو ينظر إلى فرجها) الداخل (بشهوة) وكذا بكل ما يوجب حرمة المصاهرة؛ إلا أنه يكره ذلك، ويستحب أن يراجعها بعده بالقول. اللباب في شرح الكتاب (3 / 54)

 

(قَوْلُهُ: مَعَ الْكَرَاهَةِ) الظَّاهِرُ أَنَّهَا تَنْزِيهٌ كَمَا يُشِيرُ إلَيْهِ كَلَامُ الْبَحْرِ فِي شَرْحِ قَوْلِهِ وَالطَّلَاقُ الرَّجْعِيُّ لَا يُحَرِّمُ الْوَطْءَ رَمْلِيٌّ، الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3 / 398):

 

[2]:وَهُوَ قَوْلُ عُلَمَائِنَا إنَّ الطَّلَاقَ الرَّجْعِيَّ لَا يُحَرِّمُ الْوَطْءَ وَلَكِنْ لَا يُسْتَحَبُّ لَهُ أَنْ يَطَأَهَا قَبْلَ الْإِشْهَادِ عَلَى الْمُرَاجَعَةِ لِأَنَّهُ يَصِيرُ مُرَاجِعًا لَهَا مِنْ غَيْرِ شُهُودٍ. المبسوط للسرخسي (6 / 19)

[3]صَرِيحٌ رَجْعِيٌّ، وَصَرِيحٌ بَائِنٌ. فَالْأَوَّلُ أَنْ يَكُونَ بِحُرُوفِ الطَّلَاقِ بَعْدَ الدُّخُولِ حَقِيقَةً غَيْرَ مَقْرُونٍ بِعِوَضٍ وَلَا بِعَدَدِ الثَّلَاثِ الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3 / 250):

 

[4]:(وإذا كان الطلاق بائناً دون الثلاث فله أن يتزوجها في عدتها وبعد انقضاء عدتها) لأن حل المحلية باقٍ، لأن زواله معلق بالطلقة الثالثة فينعدم قبله، ومنع الغير في العدة لاشتباه النسب، ولا اشتباه في إباحته له اللباب في شرح الكتاب (3 / 57)

About